24 augusti 2009

***EN MORS KAMP***

I går hyrde vi filmen "Låt den rätte komma in" vilket kanske inte var det bästa filmvalet just då pga av jag redan var mycket sårad å besviken på att det i dag år 2009 finns föräldrar som tycker det e ok att man bjuder alla killar i klassen utan en.... trodde att vi vuxna skulle vara förebilder åt våra barn å vägleda dom rätt i livet, men jag måste ha misstagit mej???!!!??? Att frysa ut andra verkar för vissa människor vara helt ok, så länge man bara kan ljuga den frågande föräldern rätt upp i ansiktet å säga att Linus visst inte var den enda killen som INTE var bjuden.
Att ha ett barn med ADHD e en kamp för sej, sen att då få veta detta känns som en käftsmäll, som att slå på någon som redan ligger ner.... Det e inte den uteblivande inbjudan i sej som gör mest ont, utan vetskapen om att min Linus nu känner sej ännu mer utanför, att hans kamp om att "passa in" å få vara en i "gänget" plötsligt skapat ett ännu längre avstånd än innan. För det är ju det man vill mest av allt, att få vara som alla andra å bli accepterad för den man är. Med eller utan ADHD ska inte spela någon roll.... Men tyvärr ser ju vårt samhälle ut såhär i dag å mobbning å utanförskap går bara lägre ner i åldrarna. Å e inte vi vuxna där å uppmärksammar detta oacceptabla beteende, så ger vi signalen om att det e ok att frysa ut andra. Jag kanske överreagerar i denna händelsen, vad vet jag, men en sak vet jag å det är att jag hade ALDRIG s låtit Linus bjuda alla i killar i klassen utan en. Då hade han inte fått ha nåt kalas om så varit fallet. Jag tror inte eller snarare e ganska säker på att Linus inte är mobbad i skolan men han e heller inte helt accepterad av sina klasskamrater, vilket smärtar en moders hjärta oerhört mycket. I går kväll grät jag mej till sömns av bara tanken på hur Linus förmodligen känner sej inombord å sen den maktlösheten man känner som förälder över HUR man ska kunna hjälpa honom i hans kamp om att bli accepterad för den han är....


21 kommentarer:

Anonym sa...

Du överreagerar inte.....Ta upp detta i skolan. Har inbjudan delats ut där måste de ta tag i detta.

Anonym sa...

Hej!

Inte konstigt om barn inte 100% accepterar andra barn, med såna föräldrar! Föräldrarna var nästan det största problemet när jag jobbade på fritis. Och denna händlese låter är ju ren och skär mobbning!! Hoppas Linus inte tar allt för illa vid sig, och blickar framåt. Men jag blir riktigt arg..!! Ge honom en kram från mig

David

www.therealcolombo.blogg.se

Anonym sa...

Mitt namn kom inte med när jag lämnade kommentaren. Prover igen...
Du överreagerar inte.....Ta upp detta i skolan. Har inbjudan delats ut där måste de ta tag i detta. Tania

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hej älskade vän!

du överreagerar INTE alls........
ja du det är tur vi har varandra som vet hur det är.Men det borde vara nått som ett föräldra möte på skolan skulle ta upp...med alla klasser.Hur det är att vara ADHD barn, hur det funkar osv.
Samuels fröken i lågstadiet tog upp detta på ett föräldramöte.vilket jag tror & hoppas att föräldrarna tog åt sig av.Dock tyvärr inte alla men det flesta.Den värsta var nog en lärare på skolan.Hon borde ju verkligen veta vad det innebär, som jobbar med bla sånna barn själv.men icke så nicke...

stackars barn....det måste kännas för jävligt helt enkelt.att redan från första stund känna sig utanför & olik alla andra å sen få en sån behandling av vuxna gör ju inte saken enklare..

man kanske skulle bjuda in alla ADHD-barn till ett jättebarnkalas på torget å låta alla andra stå utanför å titta på..undra hur det hade tagits emot...

Upp till kamp Marika!

Kram & tänker på dej massvis!!!
Nilla

Anonym sa...

håller med dig!

Mia sa...

lilla gumman!
jag lider med både dig och Linus.
kram mia

Anonym sa...

Men lilla snuttan...tänker på dig och på Linus....
Säger ju att människor är vidriga as..
Ååååå..FAN va arg jag blir eller......Jävla bönner, noll jävla iq, vett eller etikett....Detta är ju ännu ett bevis på att folk som bor på landet fan inte har mycket i skallen...P.S för er som tar åt er..jag bor på landet, är jag dum och korkad enligt andra så är jag väl de....Men som sagt, då är ju folk på landet dumma i pärat,,Puss å kram H

Cicci sa...

Men gumman...
Jag förstår dej jag fattar heller ej detta & det är 2009...

Sänder över några stärkande kramar!!

Anonym sa...

Hej
Jag har en son som har suttit i ungefär samma situation. Inte varit direkt mobbad men utfryst och helt utan vänner. Det bäddar ju verkligen för ett uselt självförtroende som gör att det blir ännu svårare att bete sig "normalt" vilket i sin tur gör det ännu svårare att komma in i gruppen! Jag vet hur oerhört maktlös man känner sig som förälder! Jag försökte i alla fall att berömma honom så fort jag kom åt och berätta hur stolt jag är över honom som fortsätter våga vara sig själ och inte bara försöka vara som alla andra! Att det är det allra modigaste som finns och de personer som i slutändan lyckas är oftast de som vågar gå sin egen väg och verkligen vara sig själva. Han beslutade till sist att byta skola och trivs nu jättebra i sin nya klass. Hoppas verkligen att det löser sig snart för din son också. Lycka till! Kram // Nina

Maria sa...

Det är förjävligt, jag har mina aningar om vem det kan vara ( finns ju några )
Jag tycker att du ska ta upp det med AnnBritt och snacka om det!

Hur tycker Linus att det går med Mackan?!?!
Kram

Linda sa...

Man blir så förbannad över att det finns sådana föräldrar... men "de" finns överallt på alla skolor, och ofta tror de sig vara för mer än andra..., tror sig kunna styra och göra som de vill. Det är för dem som skolan borde att en vett och etikett föreläsning...Puscha Linus och få honom att fatta att det är de föräldrarna som gör helt fel!!!Det är INGET fel på honom! Ge inte upp, fortsätt kämpa, och du har helt rätt!!! Man ska "överreagera" på sånt här...kramar!!!

Anonym sa...

Tycker inte alls att du överreagerar! Saknar ord för hur illa jag tycker om de människor som beter sig så illa! Sänder varma kramar till dig. /Helen.S

Pernilla sa...

Förjävligt! Och jättebra att du ringde! Man ska inte se på och varr tyst när folk beteer sig så obota dumt! Hoppas att det var någon som fick sig en tankeställare, även om det blev på Linus bekostnad! Om det är någon tröst, så är Linus fullt accepterad av min Max iaf! Han pratar fortfarande om hans ödla osv!
Stor Kram!

svärmor sa...

Du vet redan vad jag tycker i den här frågan. Jag har tänkt på er inatt. Ni gör ett bra jobb med era barn och hur gärna vi än vill så kan vi inte skydda dom från tanklösa människor. Jag hoppas oxå att telefonsamtalet fick någon att må dåligt
Kämpa på älskar er
kram

Chris sa...

Hur ska man kunna begära att ungar inte ska mobba o frysa ut när vuxna gör det? Mkt sånt på arbetsplatser också. Så här krävs det människor som står på sig, som har civilkurage o skinn på näsan. Annars blir det aldrig bättring. O gud nåde de lärare som inte slåss på rätt sida! MEN jag måste opponera mig när det gäller "att få vara som alla andra", tycker precis som du att man ska bli accepterad för den man är för att man är den man är, unik o inte som alla andra. Tufft bland ungar men jag tror att man måste ingjuta mod o självförtroende för att våga vara den man är o inte efterapa alla andra. Hoppas du förstår vad jag är ute efter! Kramar o lycka till lilla lejonmamma, C

Pernilla sa...

Tusen kramar till dig och de dina. Vet vad du går igenom. Har hör t och varit med om dumheter som vuxna = föräldrar och skolpersonal har sagt om mina barn. Det kan vi snacka om över en fika. Bra att du vågade fronta den pantade mamman. Hejja, hejja, hejja dig!!!
Kram, Pernilla (ej Nilsson men dock Andersson ;-) )

karin wångdahl sa...

Vilken idiot människa!!! Jag hoppas verkligan att du röt högt Marika, för det vet jag ju att du kan ;)
Det står verkligen många tröstande bra kommentarer kring detta som jag hoppas du kan ta till dig. Enda trösten jag kan erbjuda då jag inte varit i liknande situation som din är hur alla vi i vårt kompisgäng har det. Ta tex Carls 30års fest, inte en jävel lik den andra men alla lika älskade och kanske just därför våra olikheter. Det gäller bara att finna rätt människor så lyfts man upp för den man är och inte för den som andra vill att man ska vara. Ska bli intressant att höra fortsättningen på detta. Hur skolan och även andra föräldrar kommer att agera. Många kramar till er alla från Karin W.

Anonym sa...

Ja man slutar aldrig att förvånas över hur vissa människor är funtade. Som fyrbarnsmor har jag väl varit med om en del jobbiga händelser också. Ett av mina kära barn blev illa behandlad av sin klassföreståndare, han ledsnade totalt på skolan, fast han hade lätt för sig. Skitjobbiga 3 sista skolår. Vi som föräldrar måste därför visa hur mycket vi älskar våra barn o visa att de betyder allt. Just en sån förälder är DU Marika. Du är bäst, KRAM!/Ylva

Anonym sa...

Just de, hade lovat dej en adress:
Heestrand Interiör Hamburgsund. Kram Ylva/ Vi hörs

Anonym sa...

KRAM på dej MARIKA!!!
Hemkommen från Dal, skummar datorn och vad får jag läsa, någon förälder som inte har förstått hur man skall bete sig i umgänge med barn. Min älskade Linus, först trillade tårarna men blev sedan tvärilsk istället, en arg farmor blir förvandlad till en tiger och reser raggen och kan förmodligen hitta på vad som helst.
KRAMA Linus och hälsa att tröjan snart är färdig.
Vi hörs Britt

Anna sa...

Hej där, stå på er! För jävligt att oskyldiga barn ska behöva bli lidande för att det finns så mkt PANTADE "förebilder"... Han e iaf välkommen å inta Lekåsa nästa helg! Kram till alla /Anna